Karburantet me pakicë, Vladimir Puka: Disbalancimi i çmimeve, i paprecedentë
Vladimir Puka, Inxhinier i naftës flet për Ekonomix.al në lidhje me situatën në tregun me pakicë të karburanteve pas publikimt të shifrave zyrtare të INSTAT. Insttitucioni i Statistikave vë në dukje rënien e konsumit të karburanteve nga konsumatorët muajt e parë të vitit 2018. Inxhinieri Puka rendit një sërë faktorësh për këtë fenomen e thekson për Ekonomix.al se barra fiskale është determinuese për çmimet e larta dhe mungesën e një konkurrence serioze të kompanive vendase.
Instituti i Statistikave ka konstatuar rënie në shitjen me pakicë të karburanteve. Sipas të dhënave, në tremujorin e fundit të 2017-ës, në grupin “Tregti hidrokarburesh në njësi tregtare të specializuara“, indeksi i volumit të shitjeve është ulur me 5.2 % kundrejt të njëjtës periudhë të një viti më pare. Si e shpjegoni këtë?
Renia e konsumit 2-3 muajt e parë të vitit, është fenomen tashmë i zakonshëm, jo vetëm në Republikën e SHqipërisë, por dhe në një shumicë vendesh të tjera me stabilitet të cënuar nga krizat e njëpasnjëshme globale (dhe që janë jo vetëm ekonomike).
Në pikpamjen makroekonomike, fenomeni është pjesë e Krizës për sigurimin e burimeve energjetike, pas asaj të ushqimeve (Fire and food), ku natyrisht karburantet për automjete kanë vendin e tyre.
Po pse pikërisht 2-3 muajt e parë?
Arsyet e dukshme : konsumi me rënie i karburanteve i muajve të parë të vitit është dukuri e pranuar.
- Fund i vitit rrit shpenzimet e konsumatorëve familjare; atëherë kjo balancohet në muajt e parë të vitit me uljen e shpenzimeve të konsideruara “luks” si karburanti për automjetet, udhëtimet me avione, trena etj. Ulen përgjithësisht blerjet si veshje, mobiliare, etj.
- Një situatë “paniku” për taksat e reja si psh ajo për ndërtesën, hyrja e një sërë biznesesh të vogla në skemën me TVSH, etj të natyrës fiskale, natyrisht është precedent për konsumin përfshirë atë për automjetin..
- Bizneset kryesisht tregtare, ulin shpenzimet për shkak të uljes së aktivitetit të shitblerjes, të deklarimit të bilanceve, pregatitjes për pagesen e taksave ku ato vjetore rriten çdo vit, etj. Edhe karburanti për këto lloj biznesesh është i pari që preket..
- Shteti si konsumatori më i madh, nëpërmjet bordeve të administrimit, livron e shpërndan me vonesë fondet për prokurime, zhvillim e deri për paga.
- Raporti i lëndëve djegëse për ngrohje rezidentiale, etj, kundrejt karburantit në dimër është në favor të të parit. E kundërta ngjet në verë, konsumi për karburant rritet kundrejt energjisë për ngrohje.
- Etj
Rënia e çmimeve të karburanteve në muajt e parë të vitit në përputhje me kërkesën për to, a njihet si dukuri në vendin tonë?
Arsye specifike : rënia e çmimeve të karburanteve në muajt e parë të vitit në përputhje me uljen e kërkesës për to, është dukuri e pranuar në vendet me sistem të qëndrueshëm makroekonomik, në Republikën e SHqipërisë nuk egziston një dukuri e tillë.
A ndikon tregu ndërkombëtar në tregun vendas?
Pavarësisht një rënie prej rreth 10 USD/fuçi nga fillimi i vitit deri tani, si gjithmonë në Republikën e Shqipërisë, tregu i karburanteve nuk reagon, bile konstatohet ulje kërkese që shoqërohet me ngritje çmimi (!).
Si e analizoni ju tregun vendas?
Disbalancimi i çmimeve të karburanteve me pakicë në territorin e RSH, është i paprecedent. Shembull : Brenda në Tiranë diferenca midis çmimeve në distributor (max/min) është mbi 15 lekë/ltr! Kurse jashtë Tiranës kjo diferencë rritet në 20-25 e më shumë lekë/ltr. Më e papranueshmja është fakti se çmimet më të ulta (sidomos në periferi e rrethe, i kanë Stacionet e “bardha”, pra të operatorëve të vegjël. Operatorët e fuqishëm, importuesit, pra ata që i furnizojnë edhe Stacionet e “bardha” ose të vegjlit, përkundrazi mbajnë çmimet me pakicë më të rritura!
Kjo ceshtje “ha” shume diskutim.
Si reflektojnë taksat tek çmimi i karburanteve me pakicë
Produkti vendas, pra i Rafinerisë së Ballshit, nuk arriti të bëhej një konkurues serioz në tregun e karburanteve me shumicë.
Natyrisht aplikimi i një barre fiskale të rritur sidomos në tregun e karburanteve me pakicë (taksa vendore, etj), ka mbajtur në nivele të larta çmimet.
Kjo demoralizon konsumatorët për shpenzime në përdorim automjeti.
Ekonomix.al 17.03.2018